Sprawdzian Szóstoklasisty sprawdzianem z radzenia sobie ze stresem



Już 5 kwietnia uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych napiszą Sprawdzian Szóstoklasisty. Dla większości uczniów jest to pierwsza poważna konfrontacja ze stresem egzaminacyjnym. 
Jakie działania ze strony rodziców i dzieci potrzebne są, by zwycięsko zmierzyć się z takim wyzwaniem? Jak wesprzeć dziecko dzień przed
i w dniu egzaminu? Co poradzić na pustkę w głowie w czasie egzaminu?

Rodzicu, wspieraj swoje dziecko

Na dzień przed egzaminem:

  • Spędź z nim trochę czasu.
  • Zniweluj stres dziecka poprzez wysłuchanie jego obaw i wspólną rozmowę.
  • Zadbaj, by dziecko odpoczęło, zrelaksowało się.
  • Pomóż przygotować dziecku wszystkie potrzebne rzeczy (ubranie, długopis itp.)
  • Dopilnuj, by położyło się spać o sensownej porze.

W dniu egzaminu:

  • Dopilnuj, by dziecko zjadło śniadanie – jeżeli zawiązany w supeł żołądek nie pozwala na zjedzenie kanapki, zachęć by zjadło chociaż jogurt (gdy jest się głodnym trudno się skupić!).
  • Przed sprawdzianem nie przychodźcie do szkoły ze zbyt dużym wyprzedzeniem – bycie w miejscu egzaminu i rozmowa ze zdenerwowanymi osobami, które do niego podchodzą sprawi, że poziom stresu wzrośnie ( pamiętajcie jednak o punktualnym przybyciu do szkoły, uwzględniając np. „korki”)
  • Popraw dziecku humor, pomóż dziecku zrelaksować się
  • Zachęć, by zamiast mówić „nie dam rady, nie potrafię”, mówiło „mogę..”, „jestem w stanie…”. Stres może być motywujący!

Drogi Szóstoklasisto:

Na dzień przed egzaminem:

  • Zaufaj swojej wiedzy, odpuścić sobie powtarzanie na ostatnią chwilę.
  • Odpocznij, spędź czas na świeżym powietrzu, żeby się dotlenić.
  • Posłuchaj muzyki, która cię uspokaja.
  • Pójdź wcześniej spać, by w dniu egzaminu być wyspanym.
  • Nie zapomnij o nastawieniu budzika! Sprawdzian zaczyna się o 9.00!

W dniu egzaminu:

  • Wstań o takiej porze, by mieć czas na spokojne wykonanie porannych czynności.
  • Zjedz śniadanie – gdy jesteś najedzony, mózg sprawniej pracuje, a ty możesz skupić się na zadaniu.
  • Przyjdź do szkoły co najmniej pół godziny przed testem. Nie ma co ryzykować spóźnienia, poza tym pisanie z biegu zakłóciłoby Twój spokój.

W czasie egzaminu:

  • Po zajęciu swojego miejsca zorientuj się w sytuacji, rozejrzyj się po sali – zobaczysz tam wiele znajomych osób.
  • Przygotuj długopis, uważnie słuchaj komunikatów i poleceń przewodniczącego komisji.
  • Weź kilka głębokich oddechów, by uspokoić się i dotlenić mózg.
  • Gdy dostaniesz arkusz ze sprawdzianem, sprawdź, czy jest kompletny.
  • Czytaj dokładnie polecenia do zadań, zwracaj uwagę na szczegóły - w nich jest wiele wskazówek.
  • Podkreśl liczby i inne ważne informacje pojawiające się w treści zadania. Zwracaj szczególną uwagę na słowa „są / nie są”, „zdanie prawdziwe / fałszywe” itp. – czytaj ze zrozumieniem!
  • Zaznacz pytania, na które na pierwszy rzut oka znasz odpowiedź lub wiesz jak rozwiązać dane zadanie – od nich rozpocznij pisanie sprawdzianu.
  • Odpowiadaj tylko na to, o co pytają, bo tylko to jest oceniane. Chwalenie się tutaj dodatkową wiedzą to strata czasu - nie ma za nią punktów.
  • Zadania, które wydają ci się trudne, lub na które nie znasz odpowiedzi zostaw na koniec – pozwoli to na efektywne wykorzystanie czasu.
  • Co jakiś czas powtarzaj sobie w myślach: „dobrze mi idzie”, „potrafię to”, „dam radę” – w ten sposób zmobilizujesz swój mózg do efektywnej pracy.

Co poradzić na pustkę w głowie?

  • Pustka w głowie to efekt stresu egzaminacyjnego.
  • Jeżeli nie możesz przypomnieć sobie odpowiedzi na jakieś pytanie, choć wiesz, że ją znasz, zostaw puste miejsce i przejdź
    do kolejnego pytania.
  • Jest szansa, że w trakcie rozwiązywania kolejnych zadań odpowiedź odnajdzie się w twojej głowie – mózg będzie jej poszukiwać, mimo, że ty będziesz rozwiązywać kolejne zadanie.
  • Zadawaj sobie w myślach pytania pomocnicze (Kto? Kiedy? Gdzie? Jak?), pozwalające na łączenie faktów i dojście do potrzebnych informacji.
  • Postaraj się odprężyć.
  • Weź kilka głębokich oddechów, rozluźnij ramiona,
  • Zamknij na chwilę oczy, pomasuj skronie.
  • Napnij mięśnie twarzy a następnie je rozluźnij.
  • Zaciśnij palce u rąk i nóg, rozluźnij je i kilkakrotnie powtórz to ćwiczenie.


Zadbaj, byś to Ty panował nad stresem, a nie on nad Tobą!

Powodzenia!


Opracowanie:
Ewa Born, psycholog, pedagog